Van Streek Post (15)
Als stempelgek, maken ze je gek!

Eind 2016 rolde ik van mijn stoel van verbazing; ‘PostNL stopt per 1 januari 2017 met stempels’! Geen dagtekenstempel meer! Totaal verbijsterd natuurlijk was ik als streekverzamelaar. Echt?
Wel zoeken naar pareltjes van oude jaren, maar vanaf nu nooit meer iets nieuws, iets uit het heden. “De post van vandaag, is de postgeschiedenis van morgen”! op 31 december 2016 dus een laatste ronde door Aalsmeer en Kudelstaart gemaakt, een laatste dag stempel. Triestheid overvalt je dan.
Daar de vijf stempels gehaald die er nog waren; Kudelstaart~Einsteinstraat (afb.1), Aalsmeer~Zijdstraat 47 (afb.2), Aalsmeer~Lakenblekerstraat 49 (afb.3), Aalsmeer~Poldermeesterplein (afb.4 en 5) stempel met 3/ en 31 december en als laatste Aalsmeer~Aalsmeerderweg (afb.).

De onrust in postzegelland kwam tot een hoogtepunt begin 2017 toen bleek dat op de postpunten de door verzamelaars met zorg geplakte zegels ook nog eens met een pennenstreek werden ontwaard. Hulde voor de Koninklijke Bond van Filatelisten Verenigingen die PostNL heeft kunnen overtuigen van het feit dat deze efficiency operatie bepaald geen bezuinigingen geeft.
Veel verzamelaars van echt gestempelde zegels overwogen de hobby te stoppen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ! Na intensief overleg tussen de K.N.B.F. en PostNL komen in maart de eerste hoopvolle berichten naar buiten. PostNL streeft er naar om op 1 juni 2017 op alle ‘postkantoren’ weer stempels te hebben. Uit kosten besparing kiest men voor recyclen van 1.000 oude en het aanmaken van 2.000 nieuwe stempelhouders. De nieuwe stempelafdruk krijgt, naast de aanduiding PostNL, een datum, een plaatsnaam en een volgnummer. In het stempel is geen straatnaam meer opgenomen. Eind mei / begin juni op stempeljacht gegaan. En zie daar, de eerste nieuwe stempels waren te scoren. Moet toegeven dat het verzamelaarshart een sprongetje van vreugde maakte. Wat opviel was dat niet alle punten in Aalsmeer een nieuw stempel hadden gekregen, twee hadden het oude terug gekregen.
Kudelstaart 1 (afb.7) (Dio Drogist, Einsteinstraat), Aalsmeer 1 (afb.8) (Bruna Zijdstraat), Aalsmeer~Lakenblekerstraat 49 (afb.9 oud stempel), Aalsmeer 3 (afb.10) (Primera, Poldermeesterplein), Aalsmeer~Aalsmeerderweg (afb.11 oud stempel), Rijsenhout 1 (afb.12) (COOP Dekker Supermarkt, Werf).

Begin augustus toch nog weer een keer de stoute schoenen aangetrokken en op stempeljacht gegaan, had gehoord dat alle stempels uiteindelijk voor nieuwe gewisseld zouden worden. Ook kreeg ik via dhr. Cees Janssen, voorzitter van de Nederlandse Academie voor Filatelie, de tip dat er een Aalsmeer 5 was! Op zaterdagmorgen in alle vroegte naar de Hoogvliet in Aalsmeer~Oost, daar was het stempel gewisseld voor één van het nieuwe type. Aalsmeer 4 (afb.13) (Hoogvliet Supermarkt, Aalsmeerderweg). Door naar de Gamma Bouwmarkt, daar trof ik nog het oude stempel Aalsmeer~Lakenblekerstraat (afb.14). Vervolgens op zoek naar Aalsmeer 5 (afb.15), volgens Google bleek dit het PostNL-Pakketpunt te zijn bij de Deen Supermarkt op het Molenpad 19 in Aalsmeer.

Het is bijna gekmakend, zoals het met de stempels in Nederland is gegaan. Maar we kunnen weer mooi gestempelde zegels verkrijgen, of laten afstempelen op de PostNL-punten. Wilt u kwaliteit, vraag dan of u zelf mag stempelen, leuk om te doen en direct de gewenste kwaliteit. Alle stempels in dit artikel zijn ook zelf gezet op de postpunten. De wisseling in Aalsmeer is nog niet klaar. Bij de Gamma Bouwmarkt zal nog het stempel Aalsmeer~Lakenblekerstraat omgewisseld gaan worden voor Aalsmeer 2. Mocht u het stempel tegen komen, hoor het graag van u. Hoe lang de Deen Supermarkt al een PostNL-Pakketpunt is, dat is dan weer het volgende dat me bezig houdt. Misschien bent u het Stempel Aalsmeer~Molenpad een keer tegen gekomen. Ik weet iemand die dat stempel graag van u zou overnemen. Gelukkig weer stempels in Nederland, in Aalsmeer. Helaas niet meer met straatnaam, in de thematisch botenverzameling misstond het Praamplein niet, en ook in de thematische bloemenverzameling was de Ophelialaan een aanwinst.
Maar we tellen onze zegeningen, we hebben weer stempels! LEUK !!!

Augustus 2017, Klaas F. Keessen.

Zie ook;
Andere artikelen uit het Aalsmeerse verenigingsblad